W miniony weekend, 24 i 25 września, odbył się pierwszy w historii Ogólnopolski Kongres Nowych Mediów organizowany przez Fundację Edukacji i Mediów. Do Krakowa zjechały się młode osoby z całej Polski, aby zdobywać wiedzę z zakresu współczesnych środków masowego przekazu, a także dzielić się własnymi doświadczeniami.
Czym są nowe media dla młodych ludzi i czym mogą stać się w przyszłości? W jaki sposób rozgraniczać swoją prywatność, a czym dzielić się z internautami? Jak być naturalnym w social mediach? W obszarze takich zagadnień dyskutowali uczestnicy Kongresu z inspirującymi gośćmi – influencerami, twórcami internetowymi i ekspertami od mediów społecznościowych.
Uczestnicy brali udział nie tylko w licznych panelach dyskusyjnych, ale także warsztatach i zajęciach praktycznych. Według Karoliny Wieczerzak, uczestniczki wydarzenia, było to dużą wartością. – Bardzo ważne było to, że wiedza była przekazywana na różne sposoby. Wykłady, panele, debaty czy warsztaty – wszystko po to, aby przybliżyć nam pojęcie nowych mediów i obszarów z nimi związanymi – mówi.
W pierwszym dniu kongresu odbyły się panele dyskusyjne na temat szans i wyzwań nowych mediów oraz kierunku ich rozwoju. Zaproszonymi gośćmi byli m.in. Marcin Gomułka, który wraz z żoną jest współautorem profilu na Instagramie początekwieczności.pl, dr Karol Gac – redaktor naczelny portalu DoRzeczy.pl, Mariusz Bartkowicz – prezes Radia Kraków, a także dr Krzysztof Tenerowicz, Marika Sońta, Marta Tenerowicz oraz Michał Drewnicki.
– OKNM był dla mnie szansą na poszerzenie mojej wiedzy na temat nowych mediów. Dał mi skuteczne narzędzia jak uprawiać dziś dziennikarstwo. Mogłem w tym czasie spotkać też ludzi, których znam jedynie z działalności w Internecie – podsumowuje Piotr Maciejewski. Marcin Starzonek, także uczestnik, mówi z kolei, że: w OKNM najbardziej cenię to, że możemy spotkać się tutaj w naprawdę bardzo doświadczonym gronie wspieranym przez prawdziwych ekspertów. W moim przekonaniu to prawdziwa ogólnopolska platforma do wymiany doświadczeń medialnych.
Drugi dzień wydarzenia to spotkania z ekspertami od spraw wizerunku, a także osobistościami znanymi ze świata Internetu i social mediów. W pierwszym panelu dyskutowali tiktoker ks. Sebastian Picur, twórczyni profilu Trzymam Cię za Słowo – Anna Bonk, podinsp. Małgorzata Sokołowska – tiktokerka tworząca profil Z pamiętnika policjantki, prof. Klaudia Cymanow-Sosin – ekspertka od komunikacji społecznej i mediów oraz nauczycielka Aleksandra Pospieszałowska-Skuza – tiktokerka działająca w serwisie jako a_ps89.
Jak być sobą w massmediach? Jak docierać skutecznie do odbiorców? Jak chronić swój wizerunek i walczyć z hejtem? O tym rozmawiali zaproszeni goście z uczestnikami Kongresu. – Nowe media dla młodych to poszerzanie swoich horyzontów oraz niewątpliwa szansa, jak i wyzwanie w dobie dzisiejszego trudnego świata, w którym należy zachować zdrowy rozsądek w odbiorze informacji. W świecie nowych mediów łatwo stać się ofiarą hejtu czy mowy nienawiści. Warto pamiętać, że osoba hejtujaca gnębi innych często z niejasnych pobudek, gdy jest przepełniona strachem, gniewem i nienawiścią – ocenia uczestniczka Sara Rakocy.
Drugi panel w tym dniu dotyczył jakże aktualnego tematu: „Nowe media na wojnie o wolność”. Dyskutowali nad tym: Julia Molibog – analityk NASK, Wojciech Mucha – reporter i redaktor naczelny Gazety Krakowskiej, dr Krzysztof Tenerowicz – prezes Fundacji Centrum im. Władysława Grabskiego oraz Jadwiga Mizerska – przewodnicząca Młodzieżowej Rady Krakowa. Debatę opisuje uczestniczka kongresu Laura Furtak. – Panelem, który szczególnie zapadł mi w pamięć, była dyskusja skupiona przede wszystkim wokół obecnej sytuacji w Ukrainie oraz niepodważalnym wpływie działalności internetowej na przebieg konfliktu oraz jego postrzeganie na całym świecie. Merytorycznie przekazana wiedza o niebezpieczeństwach płynących z dezinformacji w mediach uwrażliwiła uczestników na krytyczną ocenę informacji pozyskiwanych w sieci – mówi.
Całość wydarzenia podsumowała prowadząca kongres Paula Jakubik. – Jestem zaszczycona, że mogłam współorganizować i prowadzić pierwszy w Polsce Ogólnopolski Kongres Nowych Mediów! Podczas tych dwóch dni zostały przekazane nam niezaprzeczalnie cenne rady i wskazówki od najpopularniejszych twórców oraz ekspertów w dziedzinie mediów społecznościowych – zauważa.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022. #OKNM2022 został objęty patronatem medialnym Radia Kraków, TVP3 Kraków, Tygodnika „Do Rzeczy”, portalu dorzeczy.pl, portalu niezalezna.pl, „Gazety Polskiej”, portalu prostozmostu.net oraz serwisu portaldlamlodych.pl.
Za: materiały prasowe, fot.: facebook.com/oknm2022
Galerie z wydarzenia dostępne są na: https://www.facebook.com/oknm2022