Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju organizacji, jak i w ramach realizacji projektu „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej” (PROO1). Spotkanie odbyło się 31 maja w Krakowie i miało charakter podsumowujący, koncentrowało się na zbieraniu wniosków, uwag oraz sugestii dotyczących kierunków rozwoju naszej organizacji w nadchodzących latach sformułowanych zarówno podczas dotychczasowych rozmów, jak i spotkań z naszymi współpracownikami, partnerami i uczestnikami naszych działań.
W trakcie rozmów zgromadziliśmy wiele cennych opinii – zarówno z perspektywy zespołu realizującego codzienne działania, jak i osób zaangażowanych w nadzór i rozwój instytucjonalny Fundacji. Wnioski i rekomendacje wypracowane podczas spotkania zostały skonsultowane z członkami władz Fundacji, a przede wszystkim z zarządem. Było to kluczowe dla określenia priorytetów na kolejne lata, a także dla wyznaczenia ram, w jakich strategia powinna odpowiadać na potrzeby zmieniającego się świata mediów i edukacji.
Szczególną uwagę poświęcono nowemu i ważnemu zobowiązaniu FEiM, jakim jest zaangażowanie w działalność Ogólnopolskiego Związku Edukacji Medialnej. Podpisanie deklaracji przystąpienia do Związku stało się jednym z istotnych punktów odniesienia dla strategii. Oznacza to bowiem, że FEiM stawia na jeszcze szersze współdziałanie z podmiotami z całej Polski działającymi na rzecz edukacji medialnej, weryfikacji treści oraz rozwoju kompetencji cyfrowych.
W przyszłej strategii kluczowe miejsce zajmą m.in.:
Wspieranie działań edukacyjnych, zwłaszcza z zakresu edukacji medialnej, które odpowiadają na wyzwania współczesności, takie jak dezinformacja, kryzys zaufania do mediów czy polaryzacja społeczna,
Nowoczesne i praktyczne kształcenie młodych osób, które nie tylko uczą się korzystać z mediów, ale również potrafią w nich świadomie funkcjonować – jako twórcy, uczestnicy i odbiorcy.
Fact-checking i przeciwdziałanie dezinformacji, jako niezbędny komponent odpowiedzialnego obywatelstwa, a także element rozwijający krytyczne myślenie i analizę źródeł.
Wspólnym celem tych działań ma być przygotowanie młodego pokolenia do świadomego, odpowiedzialnego i aktywnego uczestnictwa w kulturze medialnej – z uwzględnieniem zarówno aspektu technologicznego, jak i społecznego, kulturowego czy etycznego.
Prace nad strategią – zarówno w wymiarze konsultacyjnym, jak i redakcyjnym – koordynuje prof. Klaudia Cymanow-Sosin, szef zespołu ekspertów fundacji, której wiedza i doświadczenie są gwarantem rzetelności i wysokiego poziomu merytorycznego całego procesu. To dzięki jej zaangażowaniu strategia zyska spójną strukturę, a jednocześnie otwartość na zmiany i wyzwania, które przyniesie przyszłość.
Wierzymy, że nowa strategia Fundacji FEiM będzie nie tylko dokumentem programowym, ale także drogowskazem dla dalszych, ambitnych i potrzebnych społecznie działań.
/mt/
—
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.